You are currently viewing Poftele pentru produse nesănătoase – cum le stăpânim

Poftele pentru produse nesănătoase – cum le stăpânim

Cu toții avem pofte de diferite lucruri, fie că sunt dulciuri, snack-uri, pizza, burger sau cartofi prăjiți. Însă de multe ori scăpăm zilnic în aceste feluri de mâncare și ajungem să ne dăm seama că nu ne mai putem opri și că ne și îngrășăm. Dar cum facem să stăpânim poftele acestea?

De multe ori, poftele apar pentru produse sărate, dulci sau grase sau pentru produse care le combină pe toate trei. Chiar dacă tocmai ce ai mâncat, poți avea foarte ușor o poftă puternică de ceva anume. De obicei, aceste pofte nu sunt conduse de foame.

Din propria experiență vă spun că, de cele mai multe ori când am poftă de ceva nesănătos, ori se întâmplă ca în ultima perioadă să nu fi fost atentă la ce am mâncat, ori sunt foarte stresată și obosită. Sunt perioade în care nu reușesc să mă adun astfel încât să mănânc cât mai multe alimente neprocesate și să am o dietă echilibrată, mai ales atunci când ies în oraș și îmi doresc să mănânc ceva ce acasă nu aș găti din lipsă de timp sau de chef. Apoi vin perioadele acelea de oboseală, în care îmi doresc numai să fac ceva rapid de mâncare, de obicei să arunc repede ceva congelat sau o bucată de carne în tigaie și gata. Vă sună cunoscut?

Cu cât ajungi să mănânci mai nesănătos, cu atât te simți mai nefericit pe termen lung, simți că nu mai ești în forma ta cea mai bună și te simți mai obosit. Pentru că de cele mai multe ori aceste pofte pe care le avem ne fac fericiți pe moment, dar nu rezolvă problemele pe care le avem, aduc cu ele de cele mai multe ori carbohidrați simpli care nu ne dau niciun aport de vitamine și nutrienți și nici nu ne ajuă să ne odihnim.

Studiile efectuate pe animale și pe oameni arată că mâncarea care stimulează zonele de recompensă ale creierului influențează comportamentul nostru alimentar. Atunci când mâncăm anumite tipuri de mâncare, neuronii din regiunea de recompensă devin activi, creând plăcere și sentimente pozitive astfel încât să ne dorim să mâncăm în continuare. Aceste tipuri de mâncare ne stimulează hormonii metabolici, de stres și de apetit, inclusiv insulina, dopamina, cortizolul, leptina și grelina.

Însă, dacă este secretată puțină dopamină, persoana poate experimenta mai puțină satisfacție după ce mănâncă, făcând-o să mănânce și mai multe produse nesănătoase pentru a atinge nivelul de satisfacție de care are nevoie. De asemenea, stresul a fost asociat cu poftele, tocmai pentru a ajunge să ai o satisfacție.

Foto: freepik.com

Factori care influențează poftele

Publicitatea din industria alimentară

De câte ori nu vi s-a întâmplat să vă uitați la televizor sau la o reclamă pe internet și să vi se facă poftă de ceva? Mai ales în momentele în care vă simțiți stresați, obosiți și în cel mai nasol punct al vieții voastre.

Expunerea crescută la publicitatea alimentară este asociată cu consumul crescut de calorii și cu preferința crescută de a alege produsele la care se face reclamă. Acestea de cele mai multe ori sunt din categoria snacks, o categorie care include în mare parte chips-uri, înghețată, sucuri, dulciuri, produse tip fast-food, care conțin o cantitate mare de zahăr, sare și grăsimi.

Stresul

Stresul cronic de lungă durată este asociat cu poftele pentru produse alimentare bogate în grăsimi și în calorii. Eu recunosc faptul că în perioadele în care sunt stresată, îmi doresc numai să mănânc ceva ce se face repede, tip fast-food, și multe dulciuri.

Somnul

De cele mai multe ori, specialiștii în nutriție recomandă ca somnul să fie una dintre prioritățile tale pentru a avea un stil de viață sănătos. Atunci când te simți obosit, somnul este singura metodă care îți va reîncărca bateriile. Dacă bei cafea sau energizante, acestea îți vor da doar un boost de energie pe termen scurt, însă nu te vor ajuta să te și concentrezi. Singurul care poate face acest lucru este somnul.

Exercițiile fizice

Dacă ai făcut măcar o dată în viață câteva exerciții fizice, ai observat cât de bine te simți după ce le faci. Este o senzație pe care nu o poate înlocui altceva. Însă problema cu aceste exerciții este tocmai startul. În plus, te va ajuta să te simți vinovat dacă după o serie de exerciții fizice intri direct în niște produse de tip fast-food.

Schimbările hormonale

La femei, hormonii se schimbă în timpul ciclului menstrual. Tocmai de aceea avem și sindromul premenstrual care vine la pachet cu niște pofte nebune după dulciuri. Atunci când nivelul de estrogen este scăzut și nivelul de progesteron este crescut, vei simți o creștere a poftelor și o satisfacție scăzută. Creierul recepționează estrogenul, iar nivelul crescut de estrogen este asociat cu împlinire și satisfacție după ce mănânci.

Medicamentele

De multe ori și medicamentele au un efect asupra poftelor pe care le ai. De exemplu, anticoncepționalele de multe ori îți dau senzația de poftă, tocmai de aceea multe femei zic că s-au îngrășat de la ele. De fapt, nu au putut stăpâni poftele și au fost în surplus caloric.

Cum poți să stăpânești poftele?

Ai putea să încerci să mănânci feluri de mâncare bogate în proteine și fibre, pentru că acestea te vor face să te simți mai plin. De asemenea, poți încerca să reduci timpul dintre mese, astfel încât să nu ajungi să îți fie foarte foame și să te oprești în prima merdenea pe care o găsești. Încearcă să eviți produsele bogate în grăsimi, zahăr și sare și să alegi un snack mai sănătos, cum ar fi stick-uri de morcovi, fructe sau un pumn de nuci.

Încearcă să faci și alte lucruri care să îți crească dopamina, cum ar fi plimbările (mai ales cele în perioadele însorite ale anului) sau dansul. De exemplu, eu mă încarc cu energi eși cu stare bună primăvara când apare soarele acela care te încălzește și la care ai sta toată ziua.

Chiar și plimbările prin parc sau refuzul de a lua autobuzul 2-3 stații și alegerea mersului pe jos te vor ajuta. În primul rând nu te vei mai enerva că stai în trafic într-un autobuz plin de oameni nervoși. În al doilea rând, dacă mergi pe jos acele stații poți asculta o parte dintr-un podcast sau te poți gândi la acele lucruri la care nu ai timpul necesar să te gândești atunci când ești la job sau acasă cu familia. Practic, poți și medita în timpul acela sau poți admira clădirile din jur. De câte ori ai mai fost pe jos până la muncă și te-ai uitat la clădiri și la oameni? Încearcă să faci asta și vei vedea că vei începe ziua cu o stare mai bună.

This Post Has One Comment

Leave a Reply