Studiu Upfield: ce sunt grăsimile trans

grăsimile trans

Grăsimile trans, numite și acizi grași trans, sunt un tip de acid gras nesaturat care poate fi găsit atât în ​​mod natural în unele alimente (carne, lapte de vacă, oaie sau capră), cât și sub formă artificială, în special prin hidrogenarea uleiurilor, proces aplicat chimic alimentelor. Astfel, uleiurile parțial hidrogenate conțin un amestec de grăsimi saturate și nesaturate, inclusiv grăsimi trans într-o proporție care poate varia de la câteva procente la peste 50%. Căldura mare poate provoca formarea de grăsimi trans în timpul gătitului acasă, deci este imposibil să le eliminați complet dintr-o dietă normală, mixtă.

Limitarea grăsimilor trans la 2%

Consumul de grăsimi trans în cantități mari a fost asociat cu creșterea nivelului de colesterol și a riscului de boli cardiovasculare, în special a bolilor coronariene. În acest context, Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (EFSA) a recomandat cel mai mic consum posibil de grăsimi trans. Există o reglementare europeană din 2019 care limitează conținutul de acizi grași trans la maximum 2% din masa produsului.

Regula limitării la mai puțin de 2% și raportarea grăsimilor trans este obligatorie în toate țările UE din aprilie 2021. Cei mai mari producători de margarină și-au adaptat încă din 2012 procesele tehnologice pentru a elimina grăsimile periculoase din produsele pe care le comercializează. Acest lucru poate fi verificat pe ambalajul produselor. În majoritatea cazurilor, grăsimile hidrogenate au fost înlocuite cu uleiuri vegetale, care nu conțin grăsimi trans.

Grăsimile trans în alimente

Aceste grăsimi pot fi găsite într-o mare varietate de alimente, în special în cele prăjite, cum ar fi gogoșile, cartofii prăjiți sau în alimentele făcute din aluat copt – prăjituri, plăcinte, biscuiți, pizza congelată etc. Pentru a vedea ce produse conțin grăsimi trans, este foarte important să le citiți eticheta. Acolo le puteți găsi sub numele de grăsimi hidrogenate sau parțial hidrogenate.

Uleiurile vegetale

Dar asta nu înseamnă că toate grăsimile sunt periculoase. Uleiurile vegetale, cum ar fi rapița, măslinele, inul, susanul, avocado, dar și floarea-soarelui, au grăsimi sănătoase. Acestea aduc substanțe esențiale pentru sănătate, cum ar fi omega-3 și omega-6. Pe lângă efectele lor antiinflamatoare, anticoagulante și de stimulare a imunității, acești acizi grași polinesaturați ajută la scăderea colesterolului și a trigliceridelor, la echilibrarea tensiunii arteriale și la prevenirea complicațiilor aterosclerozei.

Desigur, uleiurile trebuie consumate în cantități mici, deoarece conțin multe calorii și excesul poate duce la creșterea în greutate. Pot fi consumate ca atare, dar pot fi găsite și în diverse produse precum maioneza și margarina. Margarinele sunt grăsimi mixte din punctul de vedere al originii, obținute pe cale sintetică din amestecuri de grăsimi animale de calitate superioară (unt) și uleiuri vegetale, la care se adaugă lapte, gălbenuș, sare, caroten și diverse arome.

Grăsimile trans sunt dăunătoare pentru sănătatea noastră, crescând nivelul colesterolului și riscul bolilor cardiovasculare. Dar le putem evita citind lista ingredientelor produselor pe care alegem să le cumpărăm.

Foto: Pexels.com

Related Posts

Leave a comment